top of page

המהר"ל מפראג: נגד סתימת פיות

בעידן של סתימת פיות ותרבות ביטול, כדאי להיזכר בדבריו של המהר"ל בפראג, שאמנם נאמרו לאחיו היהודים אך נכונים בכל עת ולכל קבוצה ששבטיות הדעות שלטת בה.


אנחנו חיים בעידן של סתימת פיות וקיטוב. בעולם החרדי הדתי והחילוני כאחד, ובכל מה שביניהם. נדמה שבעולם המערבי כולו המצב לא טוב יותר עם "תרבות הביטול" והתליה בכיכר העיר הדיגיטלית של כל מי שאומר את מה שאינו "פוליטיקלי קורקט" באותו רגע. ועד שתופעה עכורה זו, שהיא זכר לימים אפלים יותר, תעבור מהעולם, נזכר באחד הציטוטים החשובים והיקרים של המהר"ל מפראג מספרו "באר הגולה", לגבי היחס לדברי אחרים גם אם אינם מוצאים חן בעיני מאן דהו (מעט ביאורים בסוגריים- אי"ל):


“ולכך אין ראוי להרחיק שום דבר המתנגד אל דעתו, לאהבת החקירה וידיעה… אף אם הדברים הם נגד אמונתו ודתו, אין לומר אליו: אל תדבר ותסתום דברי פיך, שאם כן, לא יהיה בירור הדת.


ואדרבא, דבר כמו זה אומרים: תדבר ככל חפצך… כי העלם דברי המתנגד בדת, אין זה (אלא) רק בטול וחולשת הדת… כי השכל מחייב שלא יהיה מניעה מזה כלל, ולסגור פיו של אדם בדבר שהוא מגיע אל הדת, רק פתשגן (עותק, נוסח) הדת נתונה אל הכל (ה"דת" עומדת בפני כל אחד ואין לסגור את פיו שכן ע"י זה וכו'...)… וע”י זה האדם בא אל תוכן אמיתת דברים ולעמוד על האמת הגמור, ואין הסגר לדברים כמו אלו.


(באר הגולה, באר שביעי, המהר”ל מפראג).


[#92]

18 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page